Scherp schrijven

Memo’s. Beleidsnotities. Position papers. Jaarverslagen. Hoe zorgt u ervoor dat deze documenten niet in een bureaulade verdwijnen, maar écht impact maken?

Het programma

Op het eerste deel van de training maken de deelnemers kennis met ‘schrijfstrategie’: hoe bepaal je wie je doelgroep is en wat is je doel met hen? Wat betekent dat inzicht voor je document? Deelnemers gaan zelf aan de slag en gebruiken de opgedane inzichten om voor een eigen schrijfcasus een outline voor een te schrijven tekst te maken. Na dit eerste deel gaan deelnemers zelf aan de slag en schrijven ze de volledige tekst.

De geschreven teksten sturen de deelnemers ter controle op vóór het tweede trainingsdeel. We verzamelen de meest gemaakte stijl- en coherentiefouten als trainingsmateriaal. Tijdens het tweede trainingsdeel oefenen de deelnemers met de belangrijkste vaardigheid van scherp schrijven: herformuleren en herschrijven. Zo krijgen de deelnemers de kunst van het helder en overtuigend schrijven letterlijk ‘in de vingers’.

Het resultaat

Na de training kunnen de deelnemers:

  • Een goede centrale vraag opstellen
  • Een passende outline opstellen
  • Met een kritische blik elke zin effectief redigeren

We werken altijd met een eigen schrijfcasus. Dat wil zeggen: de deelnemers schrijven tijdens de training een beleidsdocument dat ze sowieso toch hadden moeten schrijven. Zo slaan de deelnemers twee vliegen in één klap: ze oefenen gericht op hun eigen situatie met de eigen schrijfvaardigheid en ze zijn tijdens de training een heel stuk opgeschoten met het eigen dagelijkse werk.

Voor wie

Deze training is geschikt voor iedereen die voor haar werk met beleidsteksten, memo’s of adviesrapporten te maken heeft. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Public affairs managers die een position paper moeten schrijven
  • Beleidsmedewerkers die een interne memo moeten schrijven
  • Adviseurs die een adviesrapport opstellen

Meer informatie

  • We geven deze training uitsluitend incompany
  • Prijsopgave op aanvraag
  • Ideale groepsgrootte is tussen de acht en twaalf deelnemers
  • De incompany-training duurt twee dagdelen
  • Deelnemers schrijven tussen beide dagdelen een eigen position paper en zijn daar naar verwachting ongeveer een à twee dagen mee bezig
  • Studiemateriaal in de vorm van hand-outs is bij de prijs inbegrepen

Meer weten? Neem contact met ons op!

Vul uw gegevens en trainingsaanvraag hieronder in en we nemen binnen twee werkdagen gerekend vanaf de datum van ontvangst contact met u op.

Vereiste velden zijn gemarkeerd met *