Trainingen voor wetenschappers

Of je nu promovendus of professor bent, en of je nu aan de universiteit werkt of bij een onderzoeksinstituut: jouw inhoudelijke expertise goed voor het voetlicht krijgen is geen sinecure. AD REM helpt je met je boodschap helder uitschrijven en/of uitspreken, met onder andere:

Lees hieronder een meer gedetailleerde beschrijving. Wil je meer weten? Vul dan het contactformulier hieronder in of maak direct een afspraak via deze link.

Presenteren van onderzoek

Uitleggen wat je precies doet, is voor iedereen lastig. Maar als je dag-in, dag-uit in het lab staat, of voorovergebogen achter je computer ingewikkelde statistische analyses zit te maken, is het extra ingewikkeld: hoe krijg je ál die kennis, ál die expertise en ál die ervaring op een eenvoudige, heldere wijze voor het voetlicht? Hoe presenteer je, voor willekeurig welk publiek dan ook, je boodschap? En ook niet geheel onbelangrijk: hoe durf je jezelf te zijn, voor een soms kritisch publiek?

Dat en meer leer je op onze training presenteren van onderzoek!

Inhoud


Je leert een presentatie te ontwerpen door te vertrekken vanuit jouw doel met de doelgroep. Je leert hoe je een heldere structuur kunt creëren, zodat je boodschap overtuigend en begrijpelijk overkomt. Na de training kun je verder:

  • Kort en bondig formuleren
  • Effectief gebaren en lichaamstaal gebruiken om je boodschap te ondersteunen
  • Goed omgaan met (soms lastige) vragen uit het publiek

Het resultaat is dat je na de training volledig over elke vorm van spreekangst heen bent. Of je nu pitcht voor een fondsaanvraag, je paper presenteert op een congres of een echte TED-talk moet houden: jij bent erop voorbereid!

Werkwijze


We geven de training bij voorkeur op één van onze eigen trainingslocaties bij jou in de buurt: zo kom je echt even uit je dagelijkse werkomgeving. De ideale groepsgrootte voor een incompany-presentatietraining is acht personen. Verder is de training zéér interactief: je oefent, oefent en oefent, net zolang tot het presenteren een tweede natuur voor je wordt!

De trainers


De trainers van AD REM zijn allen zéér ervaren in het geven van presentatietrainingen. Daarnaast weten ze alles van presenteren en overtuigingskracht: niet voor niets zijn het vaak Nederlands, Europees of zelfs Wereldkampioenen debatteren. Bovendien hebben onze trainers ruime ervaring en affiniteit met de doelgroep: de uitdagingen waar je als wetenschapper of onderzoeker voor staat, zijn toch net even wat anders dan anders.

Wil je meer weten of een training presenteren van onderzoek aanvragen? Hieronder vind je een contactformulier – vul het in en we nemen zo gauw mogelijk contact met je op! Je kunt ook gelijk een Zoom-afspraak met ons boeken, en wel via deze link.

Mediatraining

Je hebt hard gewerkt, je onderzoek is gepubliceerd en natuurlijk stuur je er dan ook een persbericht bij uit. En dan ineens komt er een TV-ploeg bij je op bezoek! Wat doe je dan precies? Hoe leg je in lekentermen uit waar je onderzoek precies over gaat, en wat ‘de gewone Nederlander’ er precies aan heeft? Hoe voorkom je dat een weliswaar welwillende journalist je onderzoek niet samenvat in al te hijgerige koppen? En hoe maak je je onderzoek toegankelijk en begrijpelijk, ook als het misschien controversieel is?

Op onze mediatraining voor wetenschappers krijg je er niet alleen meer inzicht in – je oefent het ook!

Inhoud


Je leert je wetenschappelijke onderzoek effectief ‘vertalen’ naar lekentermen. Je maakt kennis met technieken uit onder andere TED-presentaties en de wetenschapsjournalistiek om moeilijke concepten toegankelijk uit te leggen, zonder daarbij de complexe waarheid geweld aan te doen. En speciaal voor meer activistische wetenschappers: je leert je voorbereiden op weerstand, en er effectief mee omgaan.

Na de training kun je verder:

  • Metaforen en vergelijkingen kiezen om je onderzoek uit te leggen
  • Publieksvriendelijker formuleren
  • Goed omgaan met lastige vragen en kritiek effectief ontzenuwen

Het resultaat is dat je na de training op elke situatie voorbereid bent. Je hebt een waar metaforisch Zwitsers zakmes aan anekdotes, vergelijkingen en andere retorische stijlmiddelen in huis om aan wie dan ook helder uit te leggen wat je nu precies ontdekt hebt.

Werkwijze


We geven de training bij voorkeur op één van onze eigen trainingslocaties bij jou in de buurt: zo kom je echt even uit je dagelijkse werkomgeving. Tegelijkertijd hebben we daar ook apparatuur zoals camera’s en microfoons, zodat je kunt oefenen in een levensechte setting. De ideale groepsgrootte voor een incompany-presentatietraining is acht personen. Verder is de training zéér interactief: oefening baart kunst!

De trainers


De trainers van AD REM zijn allen zéér ervaren in het geven van presentatietrainingen. Daarnaast weten ze alles van presenteren en overtuigingskracht: niet voor niets zijn het vaak Nederlands, Europees of zelfs Wereldkampioenen debatteren. Bovendien hebben onze trainers ruime ervaring en affiniteit met de doelgroep: de uitdagingen waar je als wetenschapper of onderzoeker voor staat, zijn toch net even wat anders dan anders.

Wil je meer weten of een mediatraining voor wetenschappers aanvragen? Hieronder vind je een contactformulier – vul het in en we nemen zo gauw mogelijk contact met je op! Je kunt ook gelijk een Zoom-afspraak met ons boeken, en wel via deze link.

Populair wetenschappelijk schrijven

Één van de mooiste vormen van wetenschapscommunicatie is wel het schrijven van een populair wetenschappelijk artikel. Bekende magazines zoals Eos, Kijk en New Scientist, of internationaal Scientific American of National Geographic, zijn vaak de inspiratie voor jongeren om wetenschappers te willen worden. Een diepgravend artikel biedt méér ruimte voor nuance, complexiteit en de inspirerende fascinatie die aan elk wetenschappelijk onderzoek ten grondslag ligt.

In deze training leer je hoe je als wetenschapper of onderzoeker zélf zo’n artikel kunt schrijven.

Inhoud


Je maakt kennis met de werkwijzes van een wetenschapsjournalist. Hoe kies je een onderwerp en een invalshoek? Hoe houd je rekening met het lezerspubliek, en de vereisten van je medium? Na de training kun je verder:

  • De vaste structuren van een goed artikel herkennen en gebruiken
  • (Onderzoeks)journalistieke methodes inzetten, ook voor je werk als wetenschapper
  • Snel en helder, op deadline en naar vereiste schrijven

Het resultaat is dat je na de training het schrijfproces zakelijker en doelgerichter aanpakt. Je leert niet alleen om een goed populair wetenschappelijk artikel te schrijven, maar je leert ook hoe je je eigen wetenschappelijke publicaties beter kunt managen.

Werkwijze


We geven de training bij voorkeur op één van onze eigen trainingslocaties bij jou in de buurt: zo kom je echt even uit je dagelijkse werkomgeving. De ideale groepsgrootte voor een incompany-schrijftraining is acht personen. Verder is de training zéér interactief: je schrijft zelf en geeft veel feedback op het schrijfwerk van anderen.

De trainers


De trainers van AD REM zijn allen zéér ervaren in het geven van schrijftrainingen. Daarnaast weten ze alles van argumentatieleer en overtuigingskracht: niet voor niets zijn het vaak Nederlands, Europees of zelfs Wereldkampioenen debatteren. Bovendien hebben onze trainers ruime ervaring en affiniteit met de doelgroep: de uitdagingen waar je als wetenschapper of onderzoeker voor staat, zijn toch net even wat anders dan anders.

Wil je meer weten of een training populair wetenschappelijk schrijven aanvragen? Hieronder vind je een contactformulier – vul het in en we nemen zo gauw mogelijk contact met je op! Je kunt ook gelijk een Zoom-afspraak met ons boeken, en wel via deze link.

Bloggen voor wetenschappers

Veel onderzoeksinstituten houden tegenwoordig een blog bij op hun eigen site. En geen wonder, natuurlijk: bloggen is een briljante methode om het algemeen publiek te informeren en inspireren. Tegelijkertijd bloggen wetenschappers vaak ook op eigen houtje, met een zelf gebouwde WordPress-site, op Medium of Substack, of met GitHub Pages. Maar hoe vul je een blog duurzaam? Hoe blijf je onderwerpen vinden, en hoe ga je het goede gesprek aan met je lezers?

Dat en meer leer je op deze training!

Inhoud


Je maakt kennis met de schier oneindige platforms en instrumenten die je kunt gebruiken om te bloggen. Je leert onderwerpen te verzamelen als een eekhoorn in de herfst. Je leert hoe je altijd iets te schrijven hebt, ook als je het té druk hebt met je onderzoek. En verder leer je:

  • Hoe je kan schrijven voor het scherm
  • Hoe je meer aandacht en engagement kunt genereren met een blog
  • Hoe je zelfs wetenschappelijke discussies kunt entameren via een blog

Na de training weet je: een blog beginnen is eigenlijk vrij makkelijk voor een wetenschapper. Maar een goede blog ervan maken, met inhoud, en dan voor langere tijd doorgaan met bloggen: dát is moeilijk. En dat kan jij, na deze training.

Werkwijze


We geven de training bij voorkeur op één van onze eigen trainingslocaties bij jou in de buurt: zo kom je echt even uit je dagelijkse werkomgeving. De ideale groepsgrootte voor een incompany-schrijftraining is acht personen. Verder is de training zéér interactief: je oefent en geeft feedback op het schrijfwerk van anderen.

De trainers

De trainers van AD REM zijn allen zéér ervaren in het geven van schrijftrainingen. Daarnaast weten ze alles van argumentatieleer en overtuigingskracht: niet voor niets zijn het vaak Nederlands, Europees of zelfs Wereldkampioenen debatteren. Bovendien hebben onze trainers ruime ervaring en affiniteit met de doelgroep: de uitdagingen waar je als wetenschapper of onderzoeker voor staat, zijn toch net even wat anders dan anders.

Wil je meer weten of een training bloggen voor wetenschappers aanvragen? Hieronder vind je een contactformulier – vul het in en we nemen zo gauw mogelijk contact met je op! Je kunt ook gelijk een Zoom-afspraak met ons boeken, en wel via deze link.

Social media voor wetenschappers

Twitter is dood, gelukkig! Maar toen twitter ooit begon was het een waardevol instrument voor wetenschappers: om in contact te treden met het algemeen publiek, om aan outreach te doen, en om contact te leggen met collega’s over de gehele wereld. Wat kan een wetenschapper anno 2024, voorbij X, voorheen twitter, doen met social media?

Van Mastodon tot Tiktok, je hebt het onder de knie na deze training.

Inhoud


Je krijgt overzicht van het immer veranderende landschap van social media. Je leert de verschillen en overeenkomsten ertussen herkennen en voor je eigen doelen in te zetten. Verder leer je:

  • Hoe je continu nieuwe inspiratie kunt opdoen
  • Basale redactieskills voor tekst, podcast en vlog
  • Een authentieke aanwezigheid creëren op meerdere platforms

Na de training heb je niet alleen een sterke social media presence, maar ook een stevige planning gevuld met een stortvloed aan social media posts.

Werkwijze


We geven de training bij voorkeur op één van onze eigen trainingslocaties bij jou in de buurt: zo kom je echt even uit je dagelijkse werkomgeving. De ideale groepsgrootte voor een incompany-schrijftraining is acht personen. Verder is de training zéér interactief: je oefent en geeft feedback op het schrijfwerk van anderen.

De trainers


De trainers van AD REM zijn allen zéér ervaren in het geven van schrijftrainingen. Daarnaast weten ze alles van argumentatieleer en overtuigingskracht: niet voor niets zijn het vaak Nederlands, Europees of zelfs Wereldkampioenen debatteren. Bovendien hebben onze trainers ruime ervaring en affiniteit met de doelgroep: de uitdagingen waar je als wetenschapper of onderzoeker voor staat, zijn toch net even wat anders dan anders.

Wil je meer weten of een training social media voor wetenschappers aanvragen? Hieronder vind je een contactformulier – vul het in en we nemen zo gauw mogelijk contact met je op! Je kunt ook gelijk een Zoom-afspraak met ons boeken, en wel via deze link.

Neem contact op

Wil je meer weten over één van de trainingen hierboven, of een incompany-training aanvragen? Vul je gegevens hieronder in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op!