Public affairs en corporate communicatie

Denk hierbij aan trainingen voor bijvoorbeeld een branche- of belangenvereniging, of een public affairs of corporate communications-afdeling van een bedrijf.

Lees hieronder een meer gedetailleerde beschrijving. Wil je meer weten? Vul dan het contactformulier hieronder in of maak direct een afspraak via deze link.

Media- en woordvoeringstraining

Uitleggen wat je precies doet, is voor iedereen lastig. Maar als je dag-in, dag-uit aan het werk bent om Nederland een stukje beter en mooier te maken, dan is het extra lastig om je eigen expertise en ervaring voor het voetlicht te krijgen – helemaal als er wel eens onverwacht een camera bij je voor de deur staat!

Hoe ga je om met kritische vragen van de journalistiek? Hoe krijg je je eigen boodschap goed, kort en bondig voor het voetlicht? Dat en meer leer je op onze media- en woordvoeringstraining!

Inhoud


Je leert ‘vraaggestuurd’ denken, wat hier betekent: nadenken en navragen wat een journalist precies wil weten. En daar dan accuraat en authentiek antwoord op geven. Verder maak je kennis met verschillende media en genres, en bereiden we je voor met rollenspellen en actuele cases. Na de training weet je precies hoe je:

  • Kort en bondig kunt formuleren
  • Je eigen boodschap goed kunt kiezen
  • Goed kunt omgaan met (soms lastige) vragen
  • Je optimaal kunt voorbereiden zodat je altijd de juiste informatie bij de hand hebt

Het resultaat is dat je na de training volledig over elke vorm camera- of microfoon-angst heen bent! Of je je nu moet voorbereiden voor een korte quote voor de camera, een langer gesprek op de radio of kritische vragen voor een item in de krant: jij bent er klaar voor.

Werkwijze


We geven de training bij voorkeur op één van onze eigen trainingslocaties bij jou in de buurt: zo kom je echt even uit je dagelijkse werkomgeving. De ideale groepsgrootte voor een incompany-mediatraining is acht personen. Verder is de training zéér interactief: je oefent in de specifieke setting naar keuze tot je er – spreekwoordelijk dan – bij neervalt.

De trainers


De trainers van AD REM zijn allen zéér ervaren in het geven van presentatietrainingen. Daarnaast weten ze alles van presenteren en overtuigingskracht: niet voor niets zijn het vaak Nederlands, Europees of zelfs Wereldkampioenen debatteren. Bovendien hebben onze trainers ruime ervaring en affiniteit met de doelgroep.

Wil je meer weten of een media- en woordvoeringstraining aanvragen? Hieronder vind je een contactformulier – vul het in en we nemen zo gauw mogelijk contact met je op! Je kunt ook gelijk een Zoom-afspraak met ons boeken, en wel via deze link.

Position papers schrijven

Position papers zijn dé manier om de politieke besluitvorming te beïnvloeden. Als branchevereniging of publieke organisatie moet je niet alleen je argumentatie helder op schrift krijgen, maar ook politiek relevant maken: waarom is jouw standpunt relevant voor de minister, of de Tweede Kamer, of een andere politieke of bestuurlijke speler? Argumenteren voor het publiek belang kent nog zwaardere eisen dan anders: het is extra belangrijk dat de inhoud klopt, en logisch is opgebouwd.

In de training position papers schrijven leer je precies hoe je dat doet.

Inhoud


Zakelijk schrijven met een scherp randje. Overtuigen met inhoud, en dan op papier. Helder argumenteren op schrift, en tegenargumenten effectief weerleggen. Na de training kun je onder andere:

  • Exact bepalen waar je jouw zakelijke/bestuurlijke doelgroep van wil overtuigen
  • Sluitende argumenten vinden en onderbouwen
  • Snel, scherp en helder opschrijven met handige en goed bruikbare tekststructuren

Na de training zet je razendsnel een outline op voor elke zakelijke tekst die je wilt schrijven. Je vindt snel de juiste argumenten en schrijft de onderbouwing kort en bondig op. Je overtuigt je MT, stakeholders en elke andere besluitvormer binnen no-time.

Werkwijze


We geven de training bij voorkeur op één van onze eigen trainingslocaties bij jou in de buurt: zo kom je echt even uit je dagelijkse werkomgeving. De ideale groepsgrootte voor een incompany-schrijftraining is acht personen. Verder is de training zéér interactief: je oefent en maakt teksten die je direct kunt inzetten voor je eigen lobby- of publiekscampagne.

De trainers


De trainers van AD REM zijn allen zéér ervaren in het geven van schrijftrainingen. Daarnaast weten ze alles van argumentatie en debatteren: niet voor niets zijn het vaak Nederlands, Europees of zelfs Wereldkampioenen debatteren. Bovendien hebben onze trainers ruime ervaring en affiniteit met de doelgroep.

Wil je meer weten of een training scherp schrijven van position papers aanvragen? Hieronder vind je een contactformulier – vul het in en we nemen zo gauw mogelijk contact met je op! Je kunt ook gelijk een Zoom-afspraak met ons boeken, en wel via deze link.

Politieke argumentatie en debat

Waar hebben ze het nou over in de politiek? Vanuit het bedrijfsleven of de maatschappij bekeken, is politieke argumentatie vaak maar wat saai. Waarom doen ze daar in Den Haag niet gewoon dat wat het meest efficiënt is? De oplossingen liggen toch gewoon voor de hand: gewoon luisteren naar wat de experts en het volk zeggen, en dat dan doen?

Zo makkelijk is het dus niet. Politieke argumentatie in een democratische rechtsstaat kent meer omwegen, omdat besluitvormers rekening moeten houden met álle belanghebbenden en fundamentele principes. Als ze daar al omheen kúnnen redeneren, dan mógen ze er niet omheen redeneren.

Dit goed begrijpen is essentieel voor je lobbystrategie: je argumenten moeten niet alleen inhoudelijk kloppen, maar ook politiek kloppen. En hoe je dat doet, leer je op deze workshop.

Inhoud


Je leert de minimale fundamenten van de argumentatieleer die je nodig hebt. Daarna maak je kort kennis met de filosofen áchter het idee van politieke argumentatie (onder andere Rawls en Habermas). Maar we staan daar niet té lang bij stil: de theorie is leuk, de praktijk is belangrijker! Verder leer je dan ook:

  • Je standpunten en argumentatie bekijken vanuit verschillende perspectieven
  • De beleidscyclus analyseren en bekijken waar je het beste kunt bijdragen
  • Tegenargumentatie voorspellen en daar een reactie op voorbereiden

Het resultaat is dat je na de training volledig toegerust bent om voor een publiek het debat aan te gaan over je standpunten: of dat nu via de opiniepagina in een krant is of via een position paper. Je hebt de feiten en cijfers paraat en weet het tegenverhaal goed te neutraliseren!

Werkwijze


We geven de training bij voorkeur op één van onze eigen trainingslocaties bij jou in de buurt: zo kom je echt even uit je dagelijkse werkomgeving. De ideale groepsgrootte voor een incompany-argumentatietraining is acht personen. Verder is de training zéér interactief: je oefent, oefent en oefent, net zolang tot argumentatie je tweede natuur is!

De trainers


De trainers van AD REM zijn allen zéér ervaren in het geven van argumentatietrainingen. Daarnaast weten ze alles van presenteren en overtuigingskracht: niet voor niets zijn het vaak Nederlands, Europees of zelfs Wereldkampioenen debatteren. Bovendien hebben onze trainers ruime ervaring en affiniteit met de doelgroep.

Wil je meer weten of een training politieke argumentatie en debat aanvragen? Hieronder vind je een contactformulier – vul het in en we nemen zo gauw mogelijk contact met je op! Je kunt ook gelijk een Zoom-afspraak met ons boeken, en wel via deze link.

Messaging workshops

In een messaging workshop bepaal je samen met je team je argumenatiestrategie: wat is je belangrijkste boodschap en hoe beargumenteer je die in de politiek-bestuurlijke arena, en daarbuiten? Door de ruime kennis en ervaring van AD REM met politieke argumentatie en debat, kunnen we je als geen ander helpen je boodschap relevant te maken voor de doelgroep. We helpen je niet alleen met wat je zegt, maar ook hoe en wanneer.

Verder in onze messaging workshops:

Inhoud


Je leert je eigen situatie en organisatie bekijken door een publiek-politieke bril. Welke aspecten van jouw boodschap zijn van maatschappelijk belang? Je leert die analyse vervolgens vertalen naar een treffende argumentatie. Zodoende weten besluitvormers precies wat ze met jouw vraag of standpunt kunnen. Verder leer je:

  • Kort en bondig argumenten te vinden en formuleren
  • Belanghebbenden identificeren en betrekken in je verhaal
  • Politieke, bestuurlijke en juridische randvoorwaarden verkennen en meenemen

Het resultaat is dat je na de training je verhaal voor een politicus of bestuurder voor de volle honderd procent klaar hebt. Je kunt voor de goede zaak pleiten als geen ander!

Werkwijze


We geven de training bij voorkeur op één van onze eigen trainingslocaties bij jou in de buurt: zo kom je echt even uit je dagelijkse werkomgeving. De ideale groepsgrootte voor een incompany-training is acht personen. Verder is de training zéér interactief: je stelt zelf je eigen boodschappen op en kunt er direct mee aan de slag!

De trainers


De trainers van AD REM zijn allen zéér ervaren in het geven van messaging workshops. Daarnaast weten ze alles van argumentatie en debat: niet voor niets zijn het vaak Nederlands, Europees of zelfs Wereldkampioenen debatteren. Bovendien hebben onze trainers ruime ervaring en affiniteit met de doelgroep.

Wil je meer weten of een messaging workshop aanvragen? Hieronder vind je een contactformulier – vul het in en we nemen zo gauw mogelijk contact met je op! Je kunt ook gelijk een Zoom-afspraak met ons boeken, en wel via deze link.

Framing en storytelling workshops

Politieke argumentatie helder krijgen is essentieel, maar hoe laat je je feiten en cijfers leven? Dat doe je met framing en storytelling-technieken: hierin maak je gebruik van de oudste technieken die de tand des tijds hebben doorstaan, en de nieuwste inzichten uit de (neuro-)psychologie om je verhaal tot leven te wekken en kleur te geven. Misschien zegt één plaatje meer dan duizend woorden, maar één effectieve beeldspraak zegt meer dan duizend plaatjes!

Lees verder om te ontdekken wat je op de workshop framing en storytelling allemaal kunt leren:

Inhoud


Je ontdekt hoe mensen informatie verwerken in een politieke context. Je leert hoe snel mensen oordelen en standpunten innemen, en wat je kunt doen om die natuurlijke neiging in je voordeel om te buigen. Na de training kun je verder:

  • Metaforen verzinnen als Martin Bosma
  • Retorisch inspirerend speechen als Obama
  • Onaantastbaar elke kritiek doorstaan als Donald Trump

Het resultaat is dat je na de training klinkt als een klok. Je hebt de béste anekdotes en vergelijkingen paraat, en je woorden zijn zo helder, dat niemand eromheen kan.

Werkwijze


We geven de training bij voorkeur op één van onze eigen trainingslocaties bij jou in de buurt: zo kom je echt even uit je dagelijkse werkomgeving. De ideale groepsgrootte voor een incompany-retoricatraining is acht personen. Verder is de training zéér interactief: je oefent, oefent en oefent, net zolang tot het presenteren een tweede natuur voor je wordt!

De trainers


De trainers van AD REM zijn allen zéér ervaren in het geven van presentatietrainingen. Daarnaast weten ze alles van presenteren en overtuigingskracht: niet voor niets zijn het vaak Nederlands, Europees of zelfs Wereldkampioenen debatteren. Bovendien hebben onze trainers ruime ervaring en affiniteit met de doelgroep.

Wil je meer weten of een workshop framing en storytelling aanvragen? Hieronder vind je een contactformulier – vul het in en we nemen zo gauw mogelijk contact met je op! Je kunt ook gelijk een Zoom-afspraak met ons boeken, en wel via deze link.

Contact

Wil je meer weten over één van de trainingen hierboven, of een incompany-training aanvragen? Vul je gegevens hieronder in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op!