Maak de weg breed

Wil je iemand ergens van overtuigen, onthoud dan de volgende tip: maak de weg breed.

Stel je eens voor dat je een huis wilt verkopen. En even eerlijk: je hebt een juweeltje. Badkamers bij de vleet, fundering 100% in orde, een dozijn luxueus ingerichte slaapkamers, zelfs een zwembad….EN een uitgekiende in-house mini-bioscoop. En dat allemaal voor een (relatief) prikkie!

Alleen:

De weg ernaartoe ligt bezaaid met obstakels. Letterlijk: je huis ligt een eindje in de duinen. Er gaat géén verharde weg meer naartoe, alleen een klein zandweggetje waar je alleen met een flinke fourwheeldrive overheen kan jagen.

Verkoopt zo’n huis makkelijk?

Nou, nee – de spaarzame kluizenaar daargelaten, zal zo’n beetje elke huizenkoper zeggen: ‘leuk, maar eh…hoe kom ik hier?’.

De les: je moet het mensen makkelijk maken om iets van je aan te nemen.

In debatten betekent dit: je kan nog zo’n goed doordacht, genuanceerd geformuleerd en met argumenten onderbouwd standpunt hebben, maar is de weg ernaartoe breed genoeg voor je doelgroep?

Natuurlijk hebben we het dan niet over een letterlijke weg. Het gaat hier om context-factoren. Denk bijvoorbeeld aan de politiek: Jesse Klaver kan hele dissertaties overleggen die onomstotelijk aantonen dat ‘De Islam’ en ‘De Democratie’ prima bij elkaar passen.

Maar zal Geert Wilders dan ooit zeggen: “Goh, Jesse, zo had ik het nog niet bekeken – bedankt! Ik zie nu dat ik er al die jaren naast zat.”

Nee, natuurlijk niet.

Zelfs als Wilders de mens, diep van binnen, eigenlijk denkt: “hij heeft echt gelijk, die Jesse”, dan nog zijn er allerlei context-factoren die ervoor zorgen dat hij nooit publiekelijk van standpunt zal wijzigen. Publieke of politiek-economische factoren zoals: Wilders lijdt gezichtsverlies door zijn ongelijk toe te geven. Hoe zit het dan met de peilingen? Zijn achterban? Zijn levenswerk?

De Tweede Kamer loopt over van dit soort perverse prikkels. Daardoor blijven politici altijd dogmatisch aan hun standpunten vasthouden.

Maar in jouw werk hoeft dat niet zo te zijn. Vraag jezelf dus af, voordat je een discussie ergens over wil starten: hoe maak ik de weg ernaartoe breed?

Aankomende cursussen

Wil je meer leren over overtuigen, debatteren en zelfs…..storytelling? Natuurlijk wil je dat! Klik dan op de open inschrijvingscursus naar jouw smaak hieronder:

Prachtig presenteren en pitchen

Gieren de zenuwen je door de keel als je moet pitchen? Heb je geen idee hoe je een inspirerend verhaal kunt brengen? En knars je met je tanden bij de gedachte om je idee, dienst of product ‘kort en bondig te positioneren’?

Allemaal verleden tijd met de training ‘ Prachtig Presenteren en Pitchen’ van AD REM. De training duurt één dag, vindt plaats in Amsterdam, op maandag 4 juli 2022.

Inschrijven kan hier.

Argumentatieleer en kritisch denken

Hoe word je wijs uit een stortvloed aan informatie? Hoe transformeer je kennis van zaken in inzicht, misschien zelfs wijsheid? Breng orde op zaken door je denken te ordenen.

Natuurlijk met de cursus ‘Argumentatieleer en kritisch denken’! Deze vindt plaats op donderdag 7 juli 2022, te Den Haag, en duurt één dag.

Lees meer hier of schrijf je direct in!

Retorica 2.0: Framing & Storytelling

Hoe laat je je woorden het werk vóór je doen? Dat je boodschap naar binnen glijdt nog voordat je doelgroep het weet? Met onze online open-inschrijvingstraining Framing & Storytelling, zo doe je dat!

Deze cursus vindt plaats op donderdag 14 juli 2022, duurt één dag, in Amsterdam. Inschrijven? Doe dat hier!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *