“It’s not you, it’s me”

Dit is de cliché-zin die je volgens Hollywood moet gebruiken om het ‘uit’ te maken.

Maar ondanks dat hij cliché is, zit er toch wel wat in. Het is zelfs één van de beste tips om in gedachten te houden bij vergaderingen, presentaties en lezingen.

Tijdens een vergadering of een lezing krijgen we allerlei reacties. Met sommige reacties zijn we blij: dat is bijvoorbeeld een goed inhoudelijk tegenargument, of een belangstellende verdiepingsvraag.

Met andere reacties zijn we niet blij, maar we kunnen wel zien dat ze hout snijden. Dat is dan vaak ook weer een goed inhoudelijk tegenargument, of een kritische verdiepingsvraag.

Maar een derde categorie reacties zijn de reacties die we meer voelen als een stoorzender, omdat ze niet over de inhoud gaan:

  • “Kan je even herhalen wat je zei bij slide 3? Mijn geluid viel even uit”
  • “Kan je me de slides ook toesturen, later?”
  • “Fijne presentatie – ik heb nog wel één kleine vraag over de notulen van vorige week, trouwens”

De lijst van dit soort irrelevante reacties is eindeloos. En we hebben de neiging om daarop geërgerd te reageren, met diepe zucht en rollende ogen.

Doe dat niet. Onthoud: ‘it’s not you, it’s me’: als jij een vergadering voorzit of presenteert ben je niet alleen verantwoordelijk voor de communicatie-inhoud, maar ook het proces. Met dit soort reacties geven mensen aan dat ze even zijn afgehaakt bij het proces, maar wel weer willen aanhaken. Verwijt ze niks en bied ze de ruimte om ook echt weer aan te haken. Zie het als een kans!

Meer leren over inclusief en effectief een vergadering voorzitten? Boek onze training ‘Voortvarend Vergaderen en Voorzitten’: https://adrem-debatstrategie.nl/trainingsoverzicht/incompany/voortvarend-vergaderen-en-voorzitten/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *