Breedte of diepte
Ga jij in discussies liever de breedte in, of de diepte?
De meeste mensen zeggen intuïtief: de diepte, natuurlijk! Want diepgang is goed, diepgang moet! De diepte in, dus.
Maar is dat altijd zo’n goed idee?
Nee: het hangt er maar net van af. Waarom heb je precies een discussie? Hoe voer je die discussie? Hoeveel tijd heb je ervoor?
Dat lijken misschien een beetje irrelevante vragen. Maar met een meer analytische kijk op argumentatie, wordt al snel duidelijk dat dit toch echt belangrijke vragen zijn. En het antwoord op die vragen bepaalt: ga je vandaag liever de diepte in, of de breedte – of ergens in het midden tussen die twee?
Hier is die analytische kijk: in de argumentatieleer kennen we het onderscheid tussen ‘nevenschikkende’ en ‘onderschikkende’ argumentatie. Een voorbeeld van nevenschikkende argumentatie:
“Ik ben voor het afschaffen van het Koningshuis, want…”
- Dat scheelt Nederland geld
- Dat is goed voor de democratie
Een voorbeeld van onderschikkende argumentatie:
“Ik ben voor het afschaffen van het Koningshuis, want…”
- Dat scheelt Nederland geld, want… 1.1. We betalen de leden van het Koninklijk Huis veel geld, en dat hoeft dan niet meer 1.1.1. Zo krijgen de leden van het Koninklijk Huis een uitkering van ongeveer 10 miljoen
We hebben nu een tekstuele definitie van wat iemand kan bedoelen met ‘diepgang’: dat is gewoon onderschikkende argumentatie! Natuurlijk kan iemand met diepgang óók bedoelen dat ze veel bij het gesprek voelen. Maar voor vandaag houden we het even bij deze: de diepte ingaan in een discussie = onderschikkende argumentatie uitwerken.
En nu zie je ook waarom ‘de diepte ingaan’ niet altijd beter is. Als jij in één enkele tweet je argumenten moet geven voor het afschaffen van het Koningshuis, dan heb je de ruimte niet om de diepte in te gaan. Zelfs de breedte ingaan is lastig.
Dus: ga je de breedte of de diepte in? Het liefste wil je natuurlijk beiden doen. Maar of dat lukt? Het hangt er maar net af van het waarom, hoe en hoe lang van de discussie.
Aankomende cursussen
Wil je meer leren over overtuigen, debatteren en zelfs…..storytelling? Natuurlijk wil je dat! Klik dan op de open inschrijvingscursus naar jouw smaak hieronder:
Prachtig presenteren en pitchen
Gieren de zenuwen je door de keel als je moet pitchen? Heb je geen idee hoe je een inspirerend verhaal kunt brengen? En knars je met je tanden bij de gedachte om je idee, dienst of product ‘kort en bondig te positioneren’?
Allemaal verleden tijd met de training ‘ Prachtig Presenteren en Pitchen’ van AD REM. De training duurt één dag, vindt plaats in Amsterdam, op maandag 4 juli 2022.
Inschrijven kan hier.
Argumentatieleer en kritisch denken
Hoe word je wijs uit een stortvloed aan informatie? Hoe transformeer je kennis van zaken in inzicht, misschien zelfs wijsheid? Breng orde op zaken door je denken te ordenen.
Natuurlijk met de cursus ‘Argumentatieleer en kritisch denken’! Deze vindt plaats op donderdag 7 juli 2022, te Den Haag, en duurt één dag.
Lees meer hier of schrijf je direct in!
Retorica 2.0: Framing & Storytelling
Hoe laat je je woorden het werk vóór je doen? Dat je boodschap naar binnen glijdt nog voordat je doelgroep het weet? Met onze online open-inschrijvingstraining Framing & Storytelling, zo doe je dat!
Deze cursus vindt plaats op donderdag 14 juli 2022, duurt één dag, in Amsterdam. Inschrijven? Doe dat hier.