Het klopt, maar het is een beetje standaard
Dat is vaak wat ik denk als ik IKEA-meubels zie: het klopt, maar het is een beetje standaard.
Begrijp me niet verkeerd: ik heb niks tegen IKEA. Prima poging om het fameus minimalistische Scandinavian design bereikbaar te maken voor iedereen. Maar soms wil je gewoon iets anders. Iets uniekers. Iets dat meer spreekt, en persoonlijker is.
En dat principe geldt ook in onze trainingen voor zakelijk schrijven.
Want kijk: een beleidsmemo of position paper of persbericht is géén nieuwe grote roman. Of briljante dichtbundel waarmee je het Boekenbal zult bestormen.
En dat betekent dat veel van je taalgebruik in zo’n zakelijke tekst simpel en doelgericht moet zijn. Het moet inhoudelijk kloppen en een logische opbouw hebben.
Maar van de weeromstuit gaan veel zakelijke schrijvers dan maar vooral veel business-clichés en beleidsjargon gebruiken. Lekker makkelijk: “We moeten langetermijnperspectief creëren door een stip op de horizon te realiseren en alle synergieën strategisch uit te nutten”.
Wat?
Dit is zo vaag dat ik niet eens meer kan volgen of het klopt of niet. Hier heeft een auteur gewoon wat onderdelen in elkaar getimmerd en gedacht: ‘zo, die staat’.
Niet dus. En de gebruikte uitdrukkingen zijn zó standaard, dat ze je de strot uitkomen. Niet doen dus, zelfs niet in je zakelijke teksten.
Wil je ook leren hoe je zakelijke teksten scherp kunt schrijven? Boek dan eens een training ‘Scherp Schrijven’ voor je organisatie! Kijk hier: