Drogredenen ontmantelen met HOBA

“Ben je opgehouden met je partner te slaan?”

Dit is natuurlijk een drogreden, van het type ‘valse vraag’. Maar wat zég je, als iemand je zo in de val lokt?

Het standaardstappenplan om élke drogreden te ontmantelen, is altijd: herkennen, opties verzinnen, beslissen en actie. Kortweg: HOBA. In dit geval:

Herkennen: wat iemand doet, is een verborgen aanname in vraag meesmokkelen, hier de aanname dat jij je partner slaat of sloeg. Of je nu ‘ja’ of ‘nee’ antwoordt, maakt niet uit: in beide gevallen erken je verborgen aanname.

Opties: je kunt dus niet antwoorden met ‘ja’ of ‘nee’. Welke opties je wel hebt, hangt erg af van de context: is dit een journalist die je expres wil laten struikelen, is dit een bezorgde hulpverlener die zich heeft vergist in het adres, of een goeie vriendin in de kroeg die een grapje met je probeert uit te halen?

Maar grofweg heb je twee hoofdcategorieën voor antwoorden: de humorvolle en de humorloze. De humorvolle geeft direct een koekje van eigen deeg terug, maar is ontzettend contextgevoelig. Zo moet je tegen de bezorgde hulpverlener vooral niet zeggen: “ja, eigenlijk sinds mijn partner bij jullie in de SM-kelder langskomt, hoeft dat niet meer”.

De humorloze is gewoon benoemen wat er gebeurt: “je stelt me nu een valse vraag met een verborgen aanname erin. Laat ik die verborgen aanname voor de duidelijkheid direct even ontkennen…”.

Beslis welke optie je kiest en voer hem dan uit: presto!

Maar goed, dit is natuurlijk makkelijker geschreven dan gedaan: de hele HOBA-cyclus doorlopen terwijl er een bezorgde hulpverlener of kritische journalist voor je neus staat, kost iets teveel tijd. Het beste devies is: oefenen!

Vandaar dat wij twee open inschrijvingstrainingen geven die je hierbij helpen: Argumentatie en Kritisch Denken op 5 oktober in Den Haag, en Media- en Woordvoering op 12 oktober in Amsterdam. Wil je écht ad rem worden? Dan volg je natuurlijk beiden! Hier kan je je inschrijven:

Argumentatieleer en Kritisch Denken > klik hier om je in te schrijven.

Media- en woordvoering > klik hier om je in te schrijven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *