Kritiek moet je organiseren, niet negeren
Wij zijn maar een gekke diersoort. Aan de ene kant zijn we behept met het vermogen tot kritisch denken, aan de andere kant zijn we een sociale diersoort die kritiek eigenlijk niet lijden kan.
Ik zag het vanochtend nog bij mijn eigen peuter: toen ik haar op vriendelijke toon vertelde dat ik het niet op prijs stelde dat ze haar kommetje Brinta de boekenkast inslingerde, was haar respons niet: ‘sorry’. In plaats daarvan klom ze van haar eetstoel af om tegen mijn schenen aan te schoppen.
In organisaties gebeurt dit ook. Krijg je terechte kritiek omdat je een nieuw marketingplan niet goed gebudgetteerd hebt? Of omdat je vergeten bent op tijd te reageren op een grootste RFP?
Je eerste reactie is bijna nooit: “Oei! Sorry!”, maar bijna altijd het afschuiven van de schuld.
Als dit gebeurt, is er sprake van een onveilige cultuur. Maak die cultuur veiliger, door ánders met elkaar te praten. Dat betekent niet: kritiek vermijden. Dat betekent wel: kritiek op wat iemand doet, scheiden van kritiek op wie iemand is.
Een oeroud en ‘time tested’ recept om dat te doen, is via een inhoudelijk debat, zoals dat bijvoorbeeld in de wetenschap gebeurt.
Wil je ook weten hoe je je meetings véiliger inricht? Schrijf je dan in voor de online open inschrijvingscursus ‘Voortvarend (Virtueel) Vergaderen en Voorzitten’. Meer informatie en inschrijven kan via deze link.