Online issues en opinies maken

Bijna iedereen haalt zijn of haar nieuws en analyse vandaag de dag van online. Jongeren leren dat vapes een gezond alternatief zijn voor roken dankzij TikTok, middelbaar wordende millenials geloven nog steeds de ‘news’-feeds van Meta (Facebook, Insta, Whatsapp) en boomers zéggen dan wel dat ze de krant lezen en Buitenhof kijken, maar eigenlijk klikken ze gewoon door vanaf LinkedIn.

Voor public affairs en public relations professionals (en hun opdrachtgevers/werkgevers: bedrijfsleven, publieke organisaties, politieke organisaties) vergt dit een enorme aanpassing: beroepshalve wil je een goed gesprek over politieke keuzes entameren, maar hoe doe je dat in een omgeving die misschien niet helemaal bevordelijk is voor dat goede gesprek? De open inschrijvingstraining ‘online issues en opinies maken’ helpt!

Let op: dit is géén social-mediatraining. We bespreken social mediaplatforms wél, maar vanuit kritisch perspectief: hoe kun je er nuttig gebruik maken, zodat je het soort gesprek start dat je daadwerkelijk wil hebben?

Inhoud


De cursus is een hands-on workshop. Na een korte uitleg over de verandering van het publieke medialandschap en een (schokkend) exposé over de vermeende ‘neutraliteit’ van parasociale en algoritmische media, gaan deelnemers zelf aan de slag met het opzetten van een strategie én schrijven zelf ook alvast enkele posts. Meer concreet komen de volgende onderdelen aan bod:

  • Online media: de gebroken belofte van burgerjournalistiek
  • Online issue-strategie: hét tegengif voor de ‘firehose of falsehood’
  • Zelf schrijven: hands-on je eerste paar posts opzetten en uitwerken

Na de training heb je een aantal blogposts die je op je eigen website of socials kunt inplannen en verspreiden. Maar belangrijker: je hebt meer grip op de online media-omgeving, en kunt een strategie ontwikkelen om deze optimaal en met open vizier te beïnvloeden voor je eigen goede doelen.

Werkwijze


Deze training vindt plaats op locatie (dus niet online). Het maximale aantal deelnemers is 8. De training gaat gegarandeerd door bij minimaal 6 deelnemers.

De training duurt de hele dag (inloop 09:30 – 10:00, start 10:00, einde 16:45). Wij verzorgen lunch, koffie en thee. Wij zorgen er ook voor dat zowel de locatie als het programma zich zoveel mogelijk conformeren aan de dan geldende coronamaatregelen.

En het allerbelangrijkste: de training is natuurlijk interactief  -een ideale mix van doen en denken, reflectie en actie. Alleen zo leer je om zelf online issues en opinies te maken.

Data

Dit zijn de data waarop we Online Issues en Opinies Maken op locatie geven:

  • Donderdag 20 maart 2025, in Den Haag
  • Vrijdag 21 maart 2025, in Amsterdam

Vul de datum van je voorkeur bij je inschrijving in.

Bijdrage


Je bijdrage voor deze fysieke open inschrijvingstraining is € 665,- per persoon. AD REM is CRKBO-gecertificeerd, dus over deze bijdrage betaal je géén BTW.

Daar krijg je heel wat voor terug: écht persoonlijke aandacht, individuele feedback, en een heus certificaat als je klaar bent.

Vandaar dus: meld je snel aan middels het formulier hieronder!

De trainer


Deze training wordt gegeven door Daniël Schut. Daniël Schut weet als politicoloog aardig wat van democratie, en ook wat van inhoudelijke meningsverschillen nuttig inzetten: zo was hij finalist op de Europese en Wereldkampioenschappen Debatteren, werd hij Nederlands Kampioen Debatteren en won hij tot tweemaal toe het Nederlands Kampioenschap Eloquentia (=Welsprekendheid).

Daniël heeft van zijn hobby zijn werk gemaakt: hij traint tegenwoordig CEO’s, politici, bestuurders en andere leiders in de kunst van het scherp en op de inhoud debatteren.

Deelnemers roemen Daniël altijd om zijn vlugge geest, hilarische anekdotes en altijd kloppende voorbeelden. Never a dull moment – en je leert er ook nog eens van!

 

 

Ik wil me inschrijven

Mooi! Vul dan hieronder je contactgegevens in.

We gebruiken je gegevens alleen maar voor trainingsdoeleinden, echt nergens anders voor.

Lees onze privacybeleidspagina hier. Lees onze algemene voorwaarden daar.