Communicatie-onderzoeken

Communiceren we wel goed met elkaar? Overleggen we vaak genoeg, of misschien juist te vaak? En zeggen we op zo’n overleg dan wel tegen elkaar wat we écht willen – en moeten – zeggen? Op al dit soort vragen geven de communicatie-onderzoeken van AD REM Debat & Strategie direct antwoord!

We maken onze onderzoeken altijd op maat, met een onderzoeksopzet die past bij uw specifieke context, organisatie en medium-kenmerken. Een onderzoek naar de vergaderpraktijken bij een gemeenteraad is bijvoorbeeld iets anders dan een analyse van de toepassing van democratisch leiderschap in een commercieel bedrijf. Zo doen we onder andere de volgende onderzoeken:

Onderzoek vergadercultuur volksvertegenwoordiging

Of u nu raadslid, Statenlid, Kamerlid of europarlementariër bent: u zult veel vergaderen. Hoe kan dat vergaderen productiever? Ons vergader-onderzoek is gebaseerd op de nieuwste inzichten in de volksvertegenwoordigende vergaderpraktijk. We houden uw BOB-model tegen het licht, analyseren uw commissiestelsel en onderzoeken of alle betrokkenen de weg weten te vinden in het eigen instrumentarium.

We koppelen de resulterende aanbevelingen vaak aan een feedback-sessie met alle volksvertegenwoordigers. Zo landen de conclusies een adviezen echt bij de doelgroep, en weten ze bij de volgende vergadering precies wat ze anders kunnen doen. En natuurlijk bieden we dan ook debat- en vergadertrainingen aan.

Tips en tops voor team-overleggen

Of je nu een agile stand-up doet of gewoon een wekelijkse team-meeting: vergaderen is een noodzakelijk, zakelijk kwaad. Je móet uiteindelijk alle koppen bij elkaar steken om de neuzen dezelfde kant op te krijgen, maar hoe krijg je dat sneller en beter voor elkaar? Wij observeren teammeetings live en vragen achteraf uit wat alle deelnemers eraan hebben.

Dit resulteert in concrete aanbevelingen die u direct kunt overnemen in uw eigen vergadercultuur. Besluiten nemen en taken verdelen gaat sneller, makkelijker en productiever. Zo heeft u direct meer baat bij uw vergaderingen.

Interne communicatie-audit

Zie onze interne communicatie-audit als een APK voor de interne communicatie: stemmen de gebruikte middelen en methoden nog wel overeen met de bedrijfsdoelen? Missen we een belangrijk medium – of hebben we er juist teveel? Hebben onze medewerkers wel de juiste skills en de wil om Slack aan te leren – of houden we het bij Teams?

We brengen het wat en hoe van uw huidige interne communicatie volledig in kaart, en vragen iedereen naar het waarom ervan. We zetten uw informatie-behoefte af aan de informeringsbehoefte van de interne stakeholders, en identificeren waar deze wel en niet matchen.

De uitkomst is een concreet actieplan met direct uitvoerbare suggesties voor uw interne communicatie.

Externe communicatie en campagne-onderzoek

Kort en goed draait ons onderzoek voor externe communicatie en campagne om drie vragen:

  1. Hoe ziet de publieke opinie uw organisatie?
  2. Hoe wilt u dat de publieke opinie uw organisatie ziet?
  3. Hoe brengt u die twee meer in overeenstemming?

We identificeren kansen en bedreigingen voor uw reputatie, en geven aan wat u kunt doen om deze te grijpen respectievelijk te mitigeren. En natuurlijk volgen we een onderzoek ook graag op met een strategie-traject, waarbij we samen komen tot een kernboodschap en een campagneplan om deze overal tussen de oren van alle relevante stakeholders te krijgen.

 

Wat bij al onze onderzoeken voorop staat

Wat altijd voorop staat, is onze aandacht voor de kwaliteit, relevantie en creativiteit van de communicatie – náást de kwantiteit en kosten-baten-balans van communicatiemiddelen. Het resultaat van ons onderzoek is dat u met concrete aanbevelingen aan de slag kunt om uw eigen communicatie-praktijken te verbeteren. Uw onderlinge communicatie is niet alleen efficiënter (als in: sneller, goedkoper, makkelijker) maar juist ook effectiever (als in: inhoudelijk beter, meer draagvlak, betere timing en betere follow-up).

Uw handen jeuken natuurlijk – u wilt direct aan de slag om uw communicatie te verbeteren. Dat treft, die van ons ook! Neem daarom direct contact op, bijvoorbeeld door het contactformulier hieronder in te vullen: